203 Web Group AB (publ) är en mediekoncern med sajter i 50 länder. Koncernens största varumärke är idag myTaste som är ett av världens största sociala nätverk för mat och matlagning. I portföljen hittar du även Shopello, Matklubben och AllaAnnonser mfl. 203 Web Groups mål är att vara en stark mediekoncern som identifierar och investerar i lovande internetkoncept på den globala marknaden. Genom att investera tid, pengar och erfarenget i unga tillväxtbolag vill koncernen bygga upp starka varumärken inom olika segment på internet. Erik Penser Bankaktiebolag har gjort en kort intervju med medgrundare och VD Jonas Söderqvist.
JONAS, DU HAR NYLIGEN TILLTRÄTT SOM VD FÖR FÖRETAGET. HUR KOMMER DITT ARBETE FÖRÄNDRAS I OCH MED ROCKADEN?
203 Web Group går allt mer mot att vara ett investmentbolag och min roll som VD går huvudsakligen ut på att ge portföljbolagen bästa möjliga förutsättningar. Jag kommer arbeta för att maximera värdet på befintliga investeringar samt se över nya möjligheter.
MYTASTE EXPANDERAR KRAFTIGT, VILKA MARKNADER SER NI STÖRST POTENTIAL I?
Våra tre viktigaste marknader för myTaste är idag Brasilien, Spanien och Norden. På dessa marknader har vi redan lyckats ta stora marknadsandelar och ligger stadigt på topp 3 bland receptsajterna. Då vi redan är trafikmässigt starka ligger utmaningen nu i att kapitalisera på den trafik vi lyckats bygga upp. Vi ser stor potential i att börja öka intäkterna på dessa marknader då vi hittills enbart fokuserat på trafiktillväxt och i och med nya VD:n på myTaste börjar vi nu fokusera på försäljningen.
NI HAR NYLIGEN FÖRÄNDRAT ANNONSLAYOUTEN PÅ MYTASTE OCH BLAND ANNAT SKALAT NER ANNONSUTRYMMET MED 70 PROCENT, KAN DU BERÄTTA MER OM ANLEDNINGEN TILL FÖRÄNDRINGEN.
Vi valde under förra året att skala bort all videoannonsering samt 70 % av våra traditionella annonsutrymmen för att förbättra användarupplevelsen och ge utrymme åt mer kvalitativa, skräddarsydda annonslösningar. Resulterat blev att våra användare stannade längre på sajten och gjorde fler sidvisningar. På så sätt har värdet på vår trafik ökat och nu i efterhand är det tydligt att det var en helt korrekt investering att göra. I den senaste rapporten presenterade vi en översikt för RPV-nivåerna (revenue per visitor), där ser man att det på kort sikt gav minskade intäkter men nu är på väg uppåt igen.
MYTASTE MOBILAPPLIKATION ÄR TÄNKT ATT LANSERAS UNDER HÖSTEN, HUR SER INTÄKTSMODELLEN UT FÖR DENNA?
Appen kommer till en början att ha samma intäktsmodell som sajten, dvs vara reklamfinansierad, men på sikt är vi öppna för att tjäna pengar även på IAP (in app purchases) och till exempel provision i samband med köp av mat online.
203 Web Group går allt mer mot att vara ett investmentbolag och min roll som VD går huvudsakligen ut på att ge portföljbolagen bästa möjliga förutsättningar.
MYTASTE HAR EXPANDERAT KRAFTIGT DE SENASTE ÅREN MEN LÖNSAMHETEN HAR VARIT SVAG, VAD SKA TILL FÖR ATT FÅ SVARTA SIFFROR PÅ SISTA RADEN?
Vi är fortfarande inne i en fas där vi växer mycket, men försäljningen blir allt viktigare. Vår utmaning just nu ligger som sagt i att lyckas omvandla den kraftiga trafik vi byggt upp till intäkter. Vi har precis tillsatt Aage Reerslev som ny VD för myTaste, han jobbade senast som global försäljning- och marknadschef på Wrapp. Ambitionen är att han genom sin erfarenhet och kompetens kommer lyfta försäljningen för myTaste.