AFFÄRSIDÉ

DistIT ska förvärva, äga och utveckla nischdistributörer inom IT, mobility, hemelektronik, nätverk och datakommunikation i primärt Norden och Baltikum. Bolagen inom DistIT-koncernen ska leverera både B2B- och B2C-produkter till IT-marknaden i Norden och närområdet.

Bransch: Informationsteknik
Marknad: Firsth North Stockholm
Tickerkod: DIST
Certified Adviser: Erik Penser Bank
WEBBPLATS

Verksamhet

AFFÄRSIDE
DistIT ska förvärva, äga och utveckla nischdistributörer inom IT, mobility, hemelektronik, nätverk och datakommunikation i primärt Norden och Baltikum. Bolagen inom DistIT-koncernen ska leverera både B2B- och B2C-produkter till IT-marknaden i Norden och närområdet.
Bolagen inom DistIT-koncernen skall med Norden och Baltikum som huvudmarknader erbjuda marknadens bästa produktutbud inom de nischer som bolagen verkar. Konkurrenskraftiga priser, snabba leveranser samt god service och support skall vara ledorden.
Försäljning sker via fysiska och digitala kanaler. Hemelektronikskedjor, lågprisbutiker, fackhandel, dagligvaruhandel, telecom, e-handel, konsulter och kontorsvaruhus är våra kanaler för att nå företagskunder och konsumenter. IT och hemelektronik är en dynamisk och växande marknad. Konsumtion av IT tillbehör växer regelbundet i företag, hem och skola.

STRATEGI & STYRNING
DistITs strategi är att tillväxt skall ske organiskt och genom förvärv.
Organisk tillväxt sker genom kontinuerlig utveckling av bolagens affärsmodeller kombinerat med en flexibel organisation och en kontinuerlig analys av marknadens drivkrafter.
En utgångspunkt vid förvärv av verksamheter är att dessa ska förstärka DistITs totala erbjudande och position, expandera dess geografiska närvaro eller komplettera koncernens kundunderlag. Förvärvade bolag ska ha ett ledarskap utpräglat av kompetens och entreprenörskap, god intjäningsförmåga och en beprövad affärsmodell.

Varje bolag inom koncernen ska agera som egna resultatenheter. Förvärvade bolag ska vara självständiga och behålla egen identitet, egen ledning och organisation, egna varumärken och egna mål och strategier.
Varje dotterbolag i koncernen ska sträva efter att identifiera och realisera synergier mellan bolagen när vinsten är större än samordningskostnaderna.

Kommande händelser

26 Oct 2018 | Kvartalsrapport 2018-Q3
21 Jan 2019 | Extrastämma 2019
21 Feb 2019 | Extrastämma 2019
22 Feb 2019 | Bokslutskommuniké 2018
25 Apr 2019 | Årsstämma 2018
25 Apr 2019 | Kvartalsrapport 2019-Q1
26 Apr 2019 | Årligutdelning
16 Aug 2019 | Kvartalsrapport 2019-Q2
24 Oct 2019 | Kvartalsrapport 2019-Q3

ca.penser.se använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?

Jag godkänner